Klusklas

Iedere maandagochtend wordt er op Eigenwijze flink geklust in de klusklas. Deze klusklas is op de eerste verdieping. Hier staat een werkbank en er is verschillend materiaal aanwezig. De klusklas wordt begeleid door een leerkracht en een vrijwilliger. Leerlingen uit unit 3 komen in groepjes van 4 een periode van ongeveer 8 weken werken aan verschillende projectjes. Zo leren de kinderen werken met allerlei gereedschap, wordt er gerekend in de praktijk (lengtes meten en berekenen, inschatten welke lengte spijkers nodig zijn, sprongen maken van bv 2,5 cm enz.) en worden er nieuwe woorden geleerd. Daarnaast leren de kinderen het volgen van een stappenplan/werkbeschrijving waarbij zo hun zelfstandigheid gestimuleerd wordt. Natuurlijk lukt er soms ook wel eens iets niet, maar ook dát is leerzaam, want hoe ga je daarmee om of hoe los je dat op? Er worden prachtige dingen gemaakt en een veel gehoorde reactie is: “Ik wist niet dat ik dít kon!”